فلسفه تعدد زوجات در اسلام

1- رعایت محدودیت؛ اسلام گستره چند همسری را محدود ساخته و تا چهار نفر تقلیل داده است. قرآن مجید در این باره می فرماید: «فَانکِحُوا مَا طَابَ لَکُم مِنَ النِّسَاءِ مَثنََی و ثُلَاثَ و رُبَاع...»؛ «با زنان پاکیزه ازدواج کنید، دو یا سه یا چهار همسر...».

2- رعایت عدالت؛ قرآن مجید در رعایت اصل عدالت در رابطه بین همسران می فرماید: «فَاِن خِفتُم اَلَّا تَعدِلُوا فَوَاحِدَةً»؛ «اگر بیم دارید که به عدالت رفتار نکنید، پس تنها یک همسر انتخاب کنید».

3- تأمین مالی؛ از دیدگاه اسلام نفقه زوجه به عهده مرد است؛ از این رو کسی که نمی تواند نیازمندی های همسران متعدد را تأمین کند، نباید به چند همسری روی آورد.

4-تأمین عاطفی و جنسی، چراکه هر مردی که چند زن بگیرد ولی نتواند با آنها نزدیکی کند و یکی از همسرانش مرتکب زنا شود، گناه این کار بر گردن اوست. به همین خاطر پیامبر می فرمود : خدایا شهوتم نسبت به زنانم کم شده است. خطاب آمد که آش گندم بخور.

جواز تعدد زوجات با این که در بعضى موارد یک ضرورت اجتماعى است و از احکام مسلم اسلام محسوب مى‏شود، اما گاهی مسئله تعدد زوج در یک خانه موجب کینه و دشمنی می شود اما این اشکال بر افراد وارد است که دشمنی می ورزند، نه بر اسلام و تعالیمش، زیرا تعدد زوجات در اسلام یک قاعده نیست، بلکه یک استثنا برای روزهای بحرانی و مبادا و نجات جامعه از فساد فراگیر است. یعنى براى برخى که مشکلاتى پیش آمده و مجبور به ازدواج مجدد هستند، اجازه داده شده است، چنان که براى آن شرطى گذاشته شده و آن اطمینان مرد به این است که مى‏تواند میان زنان به عدالت عمل کند، اما اگر مردانى باشند که بدون توجه به این شرط و بدون توجه به سعادت خود و خانواده و فرزندان، در پى ازدواج مجدد باشند ازدواج دوم روا نیست، اسلام با این افراد کارى ندارد و ازدواج بیش از یک زن را به آنها اجازه نمى‏دهد.